روش اجرای سقف کاذب

روش اجرای سقف کاذب

سقف کاذب تاریخچه مشخصی ندارد به طوریکه هنوز کاملاً مشخص نیست که چه کسی سقف‌های کاذب مدرن را اختراع کرده است، یا حتی دقیقاً چه زمانی پدید آمده اند. اما هیچ تردیدی در مورد اینکه این سقف‌های جدید، موفقیتی بزرگ در عرصه‌ی ساختمان سازی بوده اند، وجود ندارد. این تکنیک انقلابی برای ایجاد سقف بود، همچنان که تولید کنندگان محصولات جدید و نوآورانه را تولید می‌کنند.

قبل از اختراع برق، لوله کشی داخلی و سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان، بیشتر سقف‌ها المان‌های ساده ای بودند و دلیلی برای ورود به سقف وجود نداشت؛ زیرا هیچ چیزی داخل آن نبود. اما پس از اینکه بشر در زمینه‌ی تاسیسات پیشرفت کرد، حجم زیادی از لوله‌ها و کابل‌های تاسیساتی به وجود آمدند که نیاز به مجرایی برای عبور داشتند.

تا چند سال پیش، این تاسیسات از داخل دیوارها یا سقف و کف عبور می‌کردند؛ اما دسترسی به آن‌ها مشکل بود و در صورت نیاز به بررسی آنها باید این المان‌های سازه‌ای سوراخ می‌شدند. با ظهور معماری مدرن و سقف‌های کاذب، این مشکلات حل شد و زیبایی طراحی داخلی دو چندان شد.

این نوع سقف‌، که به عنوان سقف معلق نیز شناخته می‌شوند، مزایای بسیاری نسبت به سقف‌های معمولی دارند. سقف کاذب مقرون به صرفه است‌‌، به راحتی قابل نصب است و به شما این امکان را می‌دهد که پس از نصب، به راحتی به داکت‌ها‌‌، سیم ها و تاسیسات دسترسی پیدا کنید.

برای اجرای سقف کاذب‌‌، ابتدا باید یک شبکه‌ی رانر (یک سری اجزای سپری شکل که پانل‌ها روی آن قرار می‌گیرند) را نصب کنید. هنگامی که شبکه نصب شد‌‌، پانل‌ها را در جای خود قرار دهید تا سقف جدید خود را بسازید!
در ادامه نحوه اجرای سقف کاذب پانلی را به طور مصور در سه بخش توضیح می‌دهیم.

اجرای سقف کاذب

بخش اول: قرار دادن نبشی دیوار‌های کناری

۱- طول هر دیوار در اتاق مورد نظر را اندازه بگیرید. برای پیدا کردن طول هر دیوار در اتاقی که سقف را نصب می‌کنید، از یک اندازه گیر نواری استفاده کنید. ابعاد اتاق را یا در یک دفترچه یا به طور مستقیم بر روی دیوار در ۵ الی ۷ سانتی متری از بالای آن بنویسید تا بعدا به راحتی آن ها را مرجع کنید.

روش اجرای سقف کاذب

۲. یک خط را در فاصله‌ی ۱۰-۱۵ سانتی متری از بالای دیوارهای خود رسم کنید. این فاصله‌ی ۱۰-۱۵ سانتی متری برای این است که فضای اجرایی لازم برای نصب پانل‌ها و همچنین تاسیسات را داشته باشید. از یک تراز حبابی استفاده کنید و یک خط مستقیم را به طور کامل با مداد یا ریسمان رنگی (chalk line) در اطراف اتاق خود بکشید.
• اگر قصد نصب یک پانل بزرگ نور فلورسنت (نظیر پانل داخل سرویس‌های بهداشتی و حمام) را دارید‌‌، خط خود را در فاصله‌ی ۱۵ سانتی متری بکشید تا پانل شفاف پلاستیکی خیلی به لامپ نزدیک نباشد.

روش اجرای سقف کاذب

۳. برای برش نبشی‌های کناری، به اندازه‌ی طول دیوار ها، از یک قیچی ورق بر استفاده کنید. نبشی‌های کناری قطعات طولانی به شکل L است که در اطراف دیوارهای اتاق مورد نظر، برای نگه داشتن پانل‌ها و رانر‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که نبشی‌های کناری معمولاً به طول ۶ متر به فروش می‌رسند، آن ها را بر روی زمین به اندازه‌ی دیوار مورد نظر با قیچی ورق بر، برش بزنید.
• اگر گوشه ای دارید که از دیوارتان بیرون می‌رود، نبشی آن دیوار را ۱.۵ سانتی متر طولانی تر از اندازه گیری‌های خود ببرید.
• برای اتصال دو نبشی در گوشه‌ها‌‌، نبشی‌های آن گوشه را با زاویه ۴۵ درجه برش دهید.
• اگر دیوارهای شما از نبشی طولانی تر است‌‌، انتهای دو نبشی را به هم بچسبانید ولی روی هم قرار ندهید.

کاربرد نقشه‌های فاز دو معماری
مطالعه می‌کنم

روش اجرای سقف کاذب

۴. نبشی‌های دیواری را در امتداد خطی که ترسیم کرده اید پیچ کنید. برای این کار باید در امتداد خط ترسیم شده در مرحله‌ی اول، به فواصل مناسب سوراخ هایی با دریل روی دیوار به وجود بیاورید. سپس داخل سوراخ‌ها، رول‌ پلاک متناسب با پیچ مورد نظر خود قرار دهید. در مرحله‌ی بعدی نبشی را در امتداد خط و زیر سوراخ‌ها قرار دهید و محل سوراخ‌ها را روی نبشی علامت بزنید. سپس به وسیله‌ی یک دریل با مته‌ی مخصوص آهن، محل‌های علامت زده شده را روی نبشی سوراخ کنید. حالا نبشی را با پیچ گوشتی برقی به دیوار پیچ کنید.
• دوبار بررسی کنید که نبشی شما با دیوار هم سطح باشد. اگر نبشی کاملا به دیوار نچسبیده است، سعی نکنید برای صاف کردن آن، آن را محکم تر پیچ کنید، زیرا ممکن است باعث شود فلز بپیچد. در عوض، با قرار دادن یک قطعه‌ی چوبی بین آن و دیوار‌‌، نبشی را مستقیم نگه دارید؛ و هنگامی که سقف شما به طور کامل به پایان رسید، شکاف را با بتونه یا گچ پر کنید.

روش اجرای سقف کاذب

بخش دوم:‌ قرار دادن شبکه رانر‌ها (سپری‌های وسط شبکه)

۱. سپری‌های اصلی باربر را به اندازه‌ی عرض اتاق برش دهید. سپری‌های اصلی، بخش عمده ای از وزن سقف شما را تحمل می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که در راستای عرض اتاق قرار بگیرند تا تحت وزن خود و سقف دچار خیز زیادی نشوند. برای برش رانر‌ها از قیچی ورق بر استفاده کنید. سپری‌های برش داده شده باید در فواصلی به اندازه‌ی طول پانل‌ها قرار بگیرند.
• اگر عرض اتاق شما از طول یک سپری اصلی بیشتر است‌‌، از کلیپس‌های مخصوص انتهایی استفاده کنید تا آن‌ها را به هم وصل کنید.

روش اجرای سقف کاذب

۲. از یک ریسمان استفاده کنید تا به اندازه‌ی طول پانل ها، علامت گذاری کنید. فرض کنید پانل‌ها ۱.۲ در ۰.۶ متر باشند، در این صورت باید هر ۱.۲ متر از طول اتاق، یک علامت بر روی دیوارها بگذارید و دو طرف این علامت‌ها را با یک قطعه ریسمان محکم به یکدیگر ببندید. این کار را انقدر ادامه دهید تا به سمت دیگر اتاق برسید.

روش اجرای سقف کاذب

۳. پیچ چشمی با اندازه‌ی مناسب را در هر یک سوم در امتداد خط روی تیرچه‌ی بالا نصب کنید. در اینجا سقف چوبی است و پیچ کردن چشمی‌ها راحت است ولی در سقف‌های تیرچه بلوکی یا بتنی، پیچ چشمی باید با وسیله‌های مناسب به سقف بالایی متصل شود.
پیچ‌های چشمی دارای یک سوراخ در انتهای خود هستند تا بتوانید آویز‌ها را از طریق آنها به سقف اصلی متصل کنید و در نهایت رانر‌ها (سپری ها)، به وسیله‌ی این آویز‌ها از سقف آویزان می‌شوند.

روش اجرای سقف کاذب

۴. آویز‌ها را به پیچ چشمی متصل کنید و سپری‌ها را از آویزها آویزان کنید. برای این کار، از یک قطعه سیم ۲۰-۲۵ سانتی متری می‌توانید به عنوان آویز استفاده کنید. هر قطعه سیم از یک سمت از داخل چشمی عبور می‌کند و از سمت دیگر از داخل سوراخ‌های سپری رد می‌شود. دو طرف سیم باید با یک انبردست خم شود.

انرژی‌های نو در صنعت ساختمان
مطالعه می‌کنم

روش اجرای سقف کاذب

۵. رانر‌های اصلی را با سیم ببندید. یکی از رانر‌های اصلی خود را به سمت بالا نگه دارید تا انتهای آن بر روی نبشی‌های دیوار بماند. انتهای دیگر سیم را داخل یکی از شکاف‌های دایره ای روی رانر کرده و آن را با انبردست خم کنید. حداقل 3 بار سیم‌ها را بچرخانید تا ایمنی آنها حفظ شود.
• همچنان که سیم‌ها را اضافه می‌کنید‌‌، مطمئن شوید که رانرهای شما مسطح و صاف هستند تا سقف کاذب نهایی کج نشود.

روش اجرای سقف کاذب

۶. رانر‌های ثانویه را (که باید عمود بر رانر‌های اصلی قرار بگیرند) در فواصل مناسب نصب کنید. با فرض پانل‌های ۱.۲ در ۰.۶ متری، رانر‌های فرعی (ثانویه) باید در فواصل ۰.۶ متری روی رانر اصلی قرار بگیرند. توجه کنید که با اعداد این مثال، طول آنها برابر با ۱.۲ متر باید برش داده شود.

روش اجرای سقف کاذب

بخش سوم:‌ نصب پانل‌های سقف کاذب

۱. ابتدا برای هرگونه نورپردازی یا داکت، در پانل‌‌ها حفره‌ی لازم را به وجود بیاورید. مناطقی را که در سقف نیاز به باز کردن دارید، پیدا کنید. ابعاد لازم برای داکت یا منبع نور را در قسمت پشتی یکی از پانل‌های رسم کنید. سپس شکل را از آن پانل با یک کاتر تیز برش دهید. دقت کنید طی این کار به پانل آسیبی نرسد و دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود.
• اگر یک لامپ کامل فلورسنت پشت پانل نصب می‌کنید، نیازی به سوراخ کردن پانل ندارید ولی باید از پانل پلاستیکی یا شیشه ای مخصوص در آن نقطه استفاده کنید.

روش اجرای سقف کاذب

۲. پانل‌های کناری را با یک کاتر به ابعاد مورد نیاز در بیاورید. اتاق شما به احتمال زیاد دارای حاشیه هایی خواهد بود که پانل هایی با اندازه کامل نیاز ندارند. دهانه شبکه‌های حاشیه ای را برای پانل اندازه گیری کرده و یک سانتی متر را به اندازه‌ی مورد نظر اضافه کنید (برای ایجاد حاشیه ای که پانل روی آن بنشیند)؛ سپس پانل را با این ابعاد ببرید.
• از استفاده از هرگونه تجهیزات برقی برای بریدن پانل‌های خود خودداری کنید زیرا باعث ایجاد گرد و غبار زیادی می‌شود.

روش اجرای سقف کاذب

۳. پانل‌‌ها بلند کرده و آنها را در بالای شبکه قرار دهید. از مرکز اتاق شروع کرده و به سمت لبه‌‌ها حرکت کنید. پانل‌‌ها را زاویه دهید و آنها را روی لبه‌های رانر‌‌ها تکیه دهید. سپس پانل‌‌ها را صاف کنید. این کار را ادامه دهید تا اینکه سقف کاملاً پوشانده شود.
• اطمینان حاصل کنید که پانل‌‌ها در هنگام نصب هم سطح و صاف هستند. اگر نبودند‌‌، رانر‌‌ها را قبل از ادامه‌ی کار دوباره تنظیم کنید.

روش اجرای سقف کاذب

همان‌طور که می‌دانید، سقف کاذب انواع مختلفی دارد؛ از جمله سقف های رابیتس، گریلیوم، چوبی، آلومینیومی، طلقی و غیره. بسته به نوع کاربری و فضایی که این سقف می‌خواهد در آن استفاده شود، باید نوع مناسب را انتخاب کرد. برای نمونه، اگر پانل‌های مورد استفاده گچی باشند، می‌توان در مکان‌هایی استفاده کرد که انعکاس صوت و میزان سر و صدا در آنها بالاست از جمله سالن‌های کنفرانس و سینماها.

در اینجا فقط به بررسی اجرای نوع پانلی این سقف‌های آماده  پرداختیم. در پست های بعدی، راجع به نحوه اجرای سایر مصالح نوین ساختمانی بحث خواهیم کرد.

منابع

1. www.wikihow.com
2. www.ceilume.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.