رنگ‌شناسی در دکوراسیون داخلی

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها یکی از اثرگذارترین عناصر در زندگی انسان‌ها هستند. به هر کجا که چشم بچرخانید آن‌ها حضور دارند و در این میان، دکوراسیون داخلی بسیار تحت تاثیر این عناصر قرار دارد.
تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی به قدری چشم‌گیر است که دکوراتورها و طراحان به صورت جدی این مبحث را مطالعه می‌کنند. با تغییر رنگ در هر گوشه از دکور منزل، می‌توان چشم‌انداز آن گوشه را به کلی تغییر داد. بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دادن خانه، ایجاد حس آرامش یا هیجان، القا کردن این احساس که فضا چقدر دوستانه یا رسمی است و … از جمله کاربردهای این مساله هستند.
در این مقاله می‌خواهیم کاربرد و کارایی رنگ‌های مختلف را بررسی کنیم و ببینیم که با ترکیب آن‌ها چه تغییری در کارکردشان ایجاد می‌شود. ضمن اینکه، چند نکته کاربردی را هم شرح خواهیم داد تا بتوانید برای دیزاین زیبای منزل خود از رنگ‌ها بهترین استفاده را ببرید.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

چه رنگ‌هایی برای دکور منزل مناسب‌تر هستند؟

مطمئنا مهم‌ترین عامل انتخاب رنگ برای دکور، روحیه و سلیقه صاحب‌خانه است. اما بعد از این مورد، نکات دیگری نیز وجود دارند.
آیا شما انسان اکتیو و پرانرژی هستید یا آرام و خونسرد؟ شغل شما چیست و چه کارهایی را در کدام اتاق‌ها انجام می‌دهید؟ مهمانان شما عموما از چه گروه و سنی هستند؟ و دیگر سوالاتی از این دست که باید ابتدا پاسخ آن‌ها را بدانید. بعد از یافتن پاسخ برای این سوالات، تازه روان‌شناسی رنگ‌ها و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون داخلی مطرح می‌شود.
اگر شما انسان پرانرژی و فعالی هستید، می‌توانید برای اتاق خواب‌تان از رنگ‌های سرد و آرام بهره ببرید. رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای از جمله این رنگ‌ها می‌باشند. ضمن اینکه، آشپزخانه منزل‌تان را با رنگ‌هایی مانند نارنجی، زرد و قرمز که اشتها‌آور و انرژی‌بخش هستند پر کنید.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی
خیلی از افراد کار خود را در منزل انجام می‌دهند. کسانی که مشاغلی مثل طراحی وب سایت، نویسندگی، مترجمی و … دارند و زمان زیادی در اتاق شخصی خودشان کار می‌کنند، باید به رنگ دکور اتاق‌شان دقت ویژه‌ای داشته باشند. آن‌ها نه فقط به رنگ‌ها و کاربردشان، بلکه به ترکیب رنگ‌ها و آرامش و تمرکزی که می‌توان با بعضی ترکیب‌ها ایجاد کرد توجه نمایند. برای مثال، ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید تعادل بصری مناسبی در دکوراسیون ایجاد می‌نماید و احتمالا متوجه شده‌اید که بسیاری از هنرمندان و نویسندگان، تم اتاق‌هایشان را با چینش وسایل و پوسترهای سیاه و سفید دیزاین می‌کنند.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

در ادامه آیا شما متاهل هستید یا مجرد زندگی می‌کنید؟ اگر متاهل باشید و مهمانان شما اکثرا خانواده‌ها باشند، رنگ‌های تند و ترکیب‌های رنگی نامتعارف توصیه نمی‌شود. در مقابل، افرادی که به صورت مجردی زندگی می‌کنند و مهمانان‌شان جوانانی هم سن و سال خودشان هستند، دکورهایی با ترکیب رنگی متضاد را انتخاب می‌نمایند. چنین انتخاب‌هایی، به آن‌ها کمک می‌کند تا دکور خانه خود را خاص و منحصر به فرد نشان دهند و حتی عکس‌های زیبایی را در شبکه‌های اجتماعی از منزل خود منتشر کنند.
پس هنگام انتخاب کردن رنگ و ترکیب‌های رنگی، به این مساله توجه داشته باشید که هر کدام از آن‌ها تاثیر خاص خود را بر ذهن و روان شما می‌گذارند. اگر چند ثانیه به رنگ قرمز نگاه کنید، حالت روحی و روانی ویژه‌ای در شما به وجود خواهد آمد. در حالیکه، رنگ آبی، زرد، سبز و قهوه‌ای تاثیرات دیگری خواهند گذاشت. به سلیقه و روحیه خود و همچنین، نکات دیگری که ذکر کردیم فکر کنید و بعد به سراغ مرحله بعد بروید.

نکات مهم در طراحی کافه
مطالعه می‌کنم

هر رنگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال که مسائل اساسی را در زمینه انتخاب رنگ برای دکوراسیون خودتان بررسی کردید، به سراغ مرحله بعدی می‌رویم. در این مرحله، باید ویژگی‌های هر رنگ را بشناسیم تا از آن‌ها بهترین بهره را برای طراحی داخلی منزل‌مان داشته باشیم.
نکته جالب این است که، در مورد بعضی از رنگ‌ها نگاه اشتباهی وجود دارد. مثلا هرگاه در مورد رنگ مشکی حرف به میان آید، بلافاصله گفته می‌شود که این رنگ نماد غم و عزاداری است.‌ اما بهتر است بدانید که رنگ مشکی سمبل خلاقیت و نوآوری هم می‌باشد.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی
اگر رنگ مشکی را به شیوه استاندارد و هوشمندانه‌ای به کار ببرید، نشان می‌دهد که آن اتاق یا خانه متعلق به فرد باهوش و خلاقی است.
رنگ قهوه‌ای، رنگی است که بیش از هر چیزی کمک می‌کند تا دیگران به شما اعتماد کنند. برای همین نیز، در سازمان‌ها و دفاتر اداری که نیاز است مشتریان و افراد طرف قرارداد را به همکاری قانع کنید رنگ قهوه‌ای کمک حال‌تان خواهد بود. یا مثلا در کلیساها و دیگر اماکن مذهبی، رنگ قهوه‌ای کاربرد فراوانی دارد. پس اگر برای مکانی می‌خواهید دکور طراحی کنید که باید در آنجا اعتماد افراد را جلب نمایید، رنگ قهوه‌ای را محور ترکیب رنگ آنجا قرار دهید.

رنگ‌هایی مثل قرمز، نارنجی، زرد و صورتی، همان‌طور که می‌دانید رنگ‌هایی نشاط آور و روحیه‌بخش هستند. در طراحی دکوراسیون داخلی اماکنی نظیر: مهدکودک، باشگاه، رستوران، فروشگاه‌ها، آرایشگاه و … بهتر است که این رنگ‌ها، رنگ‌ غالب باشند.

رنگ سفید، احساسات مختلفی اعم از: سبکی، خلوص، آرامش، تمیزی و تازگی ایجاد می‌نماید. پس کاملا مشخص است که این رنگ برای چه اماکنی مناسب می‌باشد. هر جایی که در آن نیاز به القای حس تمیزی و طراوت باشد، این رنگ باید حسابی توی چشم باشد. اما این وسط یک مساله حائز اهمیت است و آن هم استفاده به اندازه مناسب از رنگ سفید می‌باشد. اگر در ترکیب رنگی دکور شما سفید خیلی جلوی چشم باشد، اصلا مطلوب نمی‌باشد.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

پس به دو شکل آن را به کار ببرید. یا برای تاکید بر اشیاء و آکسسوارهای خاصی مثل چارچوب در یا قاب عکس از رنگ سفید استفاده نمایید و یا اینکه، آن را با ترکیب رنگ‌هایی همانند خاکستری، سیاه و قهوه‌ای در دکور جای دهید.
رنگ خاکستری، رنگی است که برای اماکن رسمی، اداری و دولتی کارآمد می‌باشد. برای مثال، اگر شما شرکتی دارید و برای طراحی دکوراسیون آنجا می‌خواهید در عین اینکه رسمی بودن فضایش را حفظ کرده باشید فرم خلاقانه‌ای هم به آن بدهید، باید خاکستری را با رنگ‌های درستی ترکیب کنید. زرد، قهوه‌ای و سفید موارد خوبی برای این ترکیب هستند.
آیا تمام سعی شما بر این است که طراحی دکوراسیون داخلی منزل‌تان به گونه‌ای صورت گیرد که لوکس و با پرستیژ به نظر آید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس رنگ بنفش ابزار خوبی برای شما خواهد بود. رنگ بنفش، تجملاتی، گران‌قیمت و باشکوه تعریف می‌شود. همچنین، ترکیب قرمز و بنفش ضمن اینکه همان قدر تجملاتی و سلطنتی است، مهیج‌تر هم می‌باشد و برای مهمانی‌های اعیانی مناسب است.
آبی، به این دلیل که فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، تمرکز و آرامش ساکنین منزل را بیشتر می‌نماید. حتی اگر می‌خواهید در اتاق مخصوصی عمل مدیتیشن یا ذن را انجام دهید، رنگ آبی انتخاب بسیار خوبی برای آن اتاق است. ایجاد حس آرامش، تمرکز، خنکی، کاهش اشتها و سبکی از جمله کارایی‌های رنگ آبی هستند.
رنگ سبز علاوه بر آرامش و تمرکز، شفافیت و اطمینان خاطر را هم به فضا می‌افزاید. مثلا برای دیزاین داخلی یک خیریه، رنگ سبز عملکرد بسیار موثری دارد. ترکیب آبی و سبز، برای خانه‌ای که ساکنین آن فضایی خلوت و کاملا آرام می‌خواهند توصیه می‌شود.

روش های نورپردازی فضای داخلی
مطالعه می‌کنم

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

چند نکته کاربردی درباره رنگ و طراحی دکور

۱. در خانه‌های آپارتمانی به دلیل کمبود فضا، می‌توان به شیوه‌ای رنگ‌پردازی کرد که فضا مقداری بزرگ‌تر به نظر آید. در این صورت رنگ آبی و یا بهتر است بگوییم، استفاده از سایه روشن آبی، برای دیوار یا سقف یا کف کاربرد مناسبی دارد.
اما اگر قصد دارید که یک فضای ویژه را کوچک‌تر از آنچه که هست نشان دهید، برعکس؛ باید از رنگ‌های تند و گرم برای دیوارها یا سقف یا کف بهره ببرید.
۲. در اتاق پذیرایی، رنگ آبی کمرنگ انتخاب رایجی به شمار می‌آید. ضمن اینکه فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، آرامش خاطر را به حاضرین القا می‌نماید و صمیمیت و راحتی را به آن‌ها منتقل می‌کند. با انتخاب چند مورد به رنگ آبی، به این احساسات مطلوب می‌رسید. مثلا، روکش مبل، رنگ آباژور، چند شاخه گل مصنوعی و نور لامپ داخل بوفه اگر آبی کمرنگ باشد، شما به هدف خود دست یافته‌اید.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

۳. رنگ آبی پررنگ برای اتاق خواب، انتخاب موثر و درستی می‌باشد. هم می‌توانید رنگ دیوار و لوازم داخل اتاق را آبی انتخاب کنید و هم می‌توانید، نورپردازی این اتاق را با چنین رنگی طراحی نمایید.
۴. اگر پسر خردسال یا نوجوان دارید، برای اینکه او را تشویق به تحرک و اکتیو بودن بکنید، اتاقش را با رنگ نارنجی طراحی نمایید. این رنگ ضمن اینکه بر اشتهای افراد تاثیر مثبت دارد، احساساتی مثل دوستی، صمیمیت، شجاعت و نشاط را به آن‌ها منتقل می‌کند. و ضمنا، مثل قرمز رنگ خشنی نیست و بر روحیه نوجوانان تاثیر مخربی نمی‌گذارد.
۵. همانطور که گفتیم ترکیب‌های رنگی در طراحی داخلی اثرگذاری بالایی دارند. رنگ سبز، می‌تواند رنگ مکمل استانداردی برای اتاق‌های خواب، پذیرایی، آشپزخانه و حتی ساختمان‌های اداری باشد. پذیرایی و خواب را با ترکیب آبی و سبز دیزاین کنید. آشپزخانه را با ترکیب نارنجی و سبز و ساختمان‌های اداری را با ترکیب قهوه‌ای، خاکستری و سبز کمرنگ طراحی نمایید.
۶. کمتر پیش می‌آید که تم رنگی یک اتاق یا خانه بنفش باشد. اما این رنگ اگر برای چند آکسسوار و وسیله انتخاب شود، همان حس لوکس و تجملاتی بودن را که ذکر کردیم، القا خواهد کرد. تخت خواب، میز و عسلی، کوسن و تعدادی از لوازم خانگی مثل آبمیوه‌گیری و مخلوط‌کن با رنگ بنفش ظاهر بی‌نظیری به خانه می‌دهند.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]