خصوصیات سبک مینی‌مال

خصوصیات سبک مینی‌مال

اصطلاح «مینی‌مال» به خاطر تلفظ ساده و فرم کلمه‌ای که دارد، جزء اصطلاحات پرکاربرد است. احتمالا کمتر کسی است که در دنیای معماری و طراحی داخلی، این واژه را نشنیده باشد.

اکثر افرادی که در جملات روزانه خود از کلمه مینی‌مال یا مینی‌مالیسم استفاده می‌کنند، تنها تعریفی که از آن دارند «سادگی و ساده‌گرایی» است. البته که این تعریف به خودی خود اشتباه نیست اما خلاصه کردن یک مکتب هنری با قدمتی چندین ساله در یک تعریف واحد و معین، کار چندان آسانی نیست. معماری و طراحی مینی‌مالیستی در تمام جوامع و کشورهای دنیا، از جمله کشور خودمان بسیار متداول و پرطرفدار است. هزینه نسبتا پایین‌تر آن و جلوه زیبایی که به منزل یا محل کار می‌بخشد، جزء عواملی هستند که موجب اقبال مردم به این سبک شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم که تعریف جامعی از این اصطلاح ارائه دهیم. در ادامه نیز مزیت‌های این سبک در معماری و طراحی داخلی را بر‌می‌شمریم و در پایان هم، چند راهکار برای استفاده از آن معرفی می‌کنیم.

خصوصیات سبک مینی‌مال

معماری مینی‌مالیستی چگونه است؟

معماری هنری است که قدمت آن به اندازه قدمت یکجانشینی انسان است. از روزی که انسان‌ها تصمیم گرفتند به جای کوچ کردن، در کنار نهرها و رودخانه‌ها خانه‌ای بسازند، ایده‌های مختلف معماری جزئی از زندگی‌شان شد.

اگر چه در ابتدا هنری صرفا کاربردی بود اما در ادامه کارکردهای زیبایی‌شناسی خاص خودش را هم پیدا کرد. زمانی که هم‌دوره با شکوفایی هنر مدرن، معماری مینی‌مالیستی هم رایج شد، معماری هم هنری کاربردی بود و هم هنری زیبایی‌شناختی.

خصوصیات سبک مینی‌مال

لودویگ مایس ون دروهه، در سال‌های بین جنگ جهانی اول و دوم، اولین بار این نوع معماری را ارائه کرد. عموم معمارانی که با این متد کار می‌کنند، متریال‌هایی همانند شیشه، استیل و بتن را به عنوان متریال اصلی کارشان برمی‌گزینند. این نوع متریال، از همان ابتدا هم با استقبال معماران آن زمان مواجه شدند.

ویژگی‌های مینی‌مالیسم در معماری

  • حذف کردن تمام زوائد: هیچ بنایی را در این متد پیدا نخواهید کرد که از اشکال هندسی مختلف و متنوع، رنگ‌پردازی و نورپردازی‌های عجیب و غریب، تزئینات گوناگون و ستون‌های فراوان استفاده کرده باشد.
  • دوری از پیچیدگی: همانطور که یک نقاش مینی‌مالیست، ایده‌آل خود را در این می‌داند که با کمترین خط و رنگ، حرف خود را در قالب تصویر بزند، معماری که این سبک را برای کارش برگزیده هم بهترین کار را اثری می‌داند که با کمترین چیزها‌ به بیشترین تاثیر برسد.

خصوصیات سبک مینی‌مال

  • زیبایی در سادگی است: این جمله را هر هنرمندی که در این مکتب است، آویزه گوش خود می‌کند. در این نوع تفسیر از هنر، اثری کامل است که در عین سادگی حرف‌های بسیاری در پس آن گفته شده باشد. آثار هنری شلوغ، راه را برای تفاسیر و تعابیر مختلف می‌بندند.
  • القای حس آرامش، داشتن تناسب و تقارن در فرم: داشتن فضاهای خالی حساب شده، دوری از بی‌نظمی و هرج و مرج، هدایت کردن نگاه و تمرکز بیننده به سمت بخش‌های خاص.

خصوصیات سبک مینی‌مال

در معماری مینی‌مالیستی به چه نکاتی باید توجه شود؟

تاریخ هنر هر قدر که از سبک‌های کلاسیک و سنتی دور می‌شود و به سمت متدهای مدرنیستی پیش می‌رود، قانون‌گریزتر می‌شود. بنابراین اساسا نمی‌توان مجموعه قوانین مشخصی را برای این سبک نوشت و از آن‌ها پیروی کرد.

اما در ادامه چند نکته را معرفی می‌کنیم تا شاید بتوانند الهام‌بخش شما برای ارائه کردن خلاقیت‌تان گردند:

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل
مطالعه می‌کنم

۱- استفاده از طیف رنگ‌های سرد، استفاده کمتر از رنگ‌های تند و شاد

۲- نورپردازی با نورهای سفید، آبی و سبز کم‌رنگ

۳- داشتن فضاهایی نسبتا وسیع با کمترین ابزار و وسایل و آکسسوار

۴- ترجیح دادن نور طبیعی و نور خورشید به نور مصنوعی

۵- استفاده از نمادهای طبیعت و استفاده از گل و گیاه در بخش‌های مختلف بنا

۶- استفاده از رنگ و نورهای متضاد برای بخش‌های هم‌جوار

۷- برای نماهای خارجی، از نمادها و اشکال و فرم‌های مبهم و غیر واضح بهره برده شود.

۸- قرار نیست همه بنا تکمیل شود، همانطور که بعضی از فیلم‌های سینمایی پایان باز دارند، بعضی طرح‌های معماری هم می‌توانند پایان باز داشته باشند. در این نمونه‌ها آن بخش تکمیل نشده در ذهن بیننده و مخاطب تکمیل خواهد شد.

خصوصیات سبک مینی‌مال

مزیت‌های سبک مینی‌مال

انتخاب بین سبک‌های مختلف معماری، اول از همه به سلیقه افراد مربوط می‌شود. بعد از آن به تحلیل ما از بناهای هم‌جوار و منطقه‌ای که در آنجا قصد ساخت‌ و ساز داریم بستگی دارد. بعد از این‌ها نیز مسائلی مانند هزینه و منابع در دسترس دخیل هستند.

اما در کنار این چند موردی که در انتخاب ما اثرگذار هستند، انتخاب سبک مینی‌مالیسم چه مزیت‌هایی برای ما خواهد داشت؟

مزیت اول اینکه به دلیل کم تعداد بودن متریال و ابزار به کار گرفته شده هزینه پایینی متقبل می‌شویم.

مزیت دوم، آثار ساده همیشه اصطلاحا روی بورس هستند و هیچگاه از مد نمی‌افتند. اگر شما یک مبل تجملاتی بخرید، بعد از دو سال ممکن است مجبور شوید آن را تعویض کنید. اما اگر یک مبل ساده و شیک بخرید، می‌توانید سال‌ها آن را در خانه نگاه دارید. انتخاب سبک معماری مینی‌مال هم، چنین شرایطی برای‌تان به ثمر می‌آرود.

مزیت سوم، رابطه خوب این گونه طرح‌ها با محیط زیست است. بسیاری از معماران مینی‌مال، ساختن بناهایی که کوچک‌ترین تضادی با محیط زیست و اکوسیستم نداشته باشند برای‌شان در اولیت قرار دارد. رایج شدن این گونه طرح‌ها باعث حفظ محیط زیست شهرها خواهد شد.

چهارم، در دسترس بودن مواد اولیه برای ساخت و ساز است. همانطور که اشاره شد، شیشه، آلومینیوم، بتن و استیل مواد اولیه پرکاربرد این گونه معماری هستند. بنابراین، برای تهیه آن‌ها و هزینه حمل و نقل‌ مشکلی نخواهید داشت.

طراحی داخلی مینی‌مالیستی چگونه است؟

متخصصین طراحی داخلی ساختمان‌ها در تلاش هستند تا برای ساکنین آنجا رفاه و آرامش بیشتری ایجاد کنند.

از این نظر، طراحی داخلی به سبک مینی‌مال، نه تنها موجب می‌شود تا آرامش مناسبی به ساکنین القا شود بلکه تمرکز حواس را هم به آنان هدیه می‌دهد. در کنار این ویژگی‌ها، کاربری بهتری هم برای بخش‌های مختلف از جمله: آشپزخانه، سرویس بهداشتی و راهروها به ارمغان می‌آورد.

اگر به بررسی نمونه‌هایی که از این متد بهره برده‌اند نگاهی بیندازید، متوجه ویژگی‌های مشترک خاصی می‌شوید. اگرچه در طراحی داخلی نیز همانند معماری، پیروان مکتب مینی‌مالیسم به دنبال حداکثر کردن سادگی و حذف کردن زوائد هستند، اما در این بخش باید چند مورد دیگر را هم اضافه کنیم.

خصوصیات سبک مینی‌مال

خصوصیات سبک مینی‌مال در طراحی داخلی

۱- کمترین استفاده از مبل و میز و عسلی.
در حالیکه در سبک‌هایی مانند کلاسیک و گوتیک، انواع و اقسام مبلمان و میزها دیده می‌شوند؛ در متد مدنظر ما هر چه تعدادشان کمتر باشد زیبایی بیشتری خلق می‌شود.

مراحل نصب کابینت و دکور
مطالعه می‌کنم

۲- رعایت اشکال هندسی ساده و به کار رفتن خطوط مستقیم.
بعید است که در طراحی بخشی از منزل، خطوط شکسته و کج و معوج دیده شود. صاف بودن سطوح و راست بودن خطوط، در خدمت فلسفه این مکتب هنری هستند.

۳- در چیدن وسایل تزئینی و طراحی دکوراسیون، این قانون رعایت می‌شود.

بهترین شیء تزئینی، بدترین آن‌هاست. بنابراین، هرقدر بتوانید کمتر از این گونه لوازم استفاده کنید، در کارتان هم موفق‌تر خواهید بود.

۴- بر روی دیوار، بیش از یک یا دو تابلو کار گذاشته نمی‌شود.
در منازلی که به سبک کلاسیک طراحی شده‌اند، بر روی هر دیوار یک تابلوی نقاشی یا عکاسی نصب می‌شود. این کار ارزش تجملاتی آنجا را بیشتر می‌کند. اما در سبک مورد نظر ما، زیاد بودن تعداد تابلوهای دیواری، موجب از دست رفتن روح و فضای بکری می‌شود که به دنبال ایجادش هستیم.

۵- همانند معماری از رنگ‌های سرد و خنثی و از نورهای آبی و سفید بهره برده می‌شود.

۶- تناسب بین مقیاس اشیا باید تمرکز و ریتم آرام فضا را حفظ کند. اگر قرار است دو گلدان یا دو میز را کنار هم بچینید، نباید نسبت اندازه‌های آن‌ها به قدری تضاد داشته باشد که موجب حواس‌پرتی ساکنین آنجا شود.

۷- پارتیشن‌بندی بخش‌های بزرگ خانه، سفید بودن رنگ دیوار، استفاده از طرح‌های بسیار ساده برای کاغذ دیواری، کم بودن ارتفاع سقف و اشیاء چیده شده و … دیگر ویژگی‌های طراحی داخلی مینی‌مالیستی هستند.

خصوصیات سبک مینی‌مال

مزیت‌های این سبک در دیزاین داخلی

مزیت‌هایی که برای استفاده از خصوصیات سبک مینی‌مال در دیزاین داخلی وجود دارند، همانند معماری است. هزینه نسبتا پایین، در دسترس بودن متریال و مواد اولیه، کم دردسر بودن ساخت و ساز، از مد نیفتادن از جمله مزیت‌های مشترک هر دو می‌باشند.

اما در مورد طراحی داخلی، یک مورد دیگر را هم باید معرفی کرد. همانطور که می‌دانید طراحی داخلی هم به مبحث چیدمان آکسسوار و طراحی دکوراسیون مربوط می‌شود و هم به طراحی کردن فضای داخلی خانه مرتبط است.

در مورد چیدمان آکسسوار، شکی نیست که در بازار لوازم خانگی و لوازم تزئینی، هیچ محدودیتی وجود ندارد. برای کسی که به دنبال سبک‌های تجملاتی است، انتخاب کردن از بین این همه محصول شیک و مد روز، کاری سخت، زمان‌بر و بسیار پر‌هزینه است. برندهای مختلف، رنگ‌های متنوع و ایجاد یک هارمونی مناسب بین آن همه وسیله، کاری طاقت فرسا به نظر می‌رسد.

اما اگر شما روش و متد مینی‌مالیسم را برگزیده‌اید، کار بسیار راحت‌تری را در پیش خواهید داشت. با توجه به اینکه همواره در این سبک توصیه می‌شود که از چیدن لوازم متعدد اجتناب کنید، طیف رنگی وسیعی را به کار نبرید و از نور و متریال طبیعی بهره ببرید؛ می‌توانید با صرف کمترین زمان و هزینه، به طرح مطلوب خود دست پیدا کنید.

خصوصیات سبک مینی‌مال

در این صورت، فرصت کافی را خواهید داشت که با حوصله و دقت فراوان، بر تمام بخش‌های ساختمان خود تسلط داشته باشید و آن را همانطوری طراحی کنید که از ابتدا مایل بوده‌اید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]