توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

طراحی و دکوراسیون خانه‌های کوچک

اندازه مساحت خانه تاثیر مهمی بر روی سبک طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون آنجا دارد. طراحی و دکوراسیون‌ خانه‌های کوچک هم استایل مخصوص خود را دارد.
اگر اندازه فضای داخلی خانه‌تان کم و کوچک است، بهتر است که برخی از نکاتی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، رعایت نمایید. انجام این کار، کمک می‌کند تا هم استفاده بهتر و بیشتری از آن میزان فضا داشته باشید و هم اینکه تلاش کنید تا حد ممکن بزرگ‌تر به نظر برسد.
برخی از افراد که توجهی به این مساله ندارند و فقط سلیقه خود را در طراحی و دکوراسیون خانه کوچک‌شان دخالت می‌دهند، از این مشکل گله دارند که به خاطر کمبود فضا نمی‌توانند آن چیزی که در ذهن‌شان قرار دارد را داخل دکور خانه ایجاد کنند. در صورتی که بهتر است برای دقایقی سلیقه خود را کنار بگذارند و این مقاله را مطالعه کنند.

مشکلی به نام کوچک بودن خانه

اگر شما هم خانه کوچکی دارید (کمتر از 100 متر مربع) بی‌شک با این مساله مواجه هستید. عموما افراد آپارتمان‌نشین جزء این دسته قرار دارند.
وقتی خانه کوچکی در اختیار داشته باشید، نمی‌توانید تمام ابزار کاربردی و وسایل تزئینی مورد علاقه‌تان را در دکور جای دهید. مجبور هستید که فقط موارد ضروری را بخرید و در عمل دست‌تان برای انتخاب باز نیست. آشپزخانه، اتاق پذیرایی، اتاق خواب و راهروها از جمله بخش‌های اصلی خانه هستند که فضای مورد نیاز را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.
اما توصیه ما این است که برای رفع این مشکل، از همان ابتدای طراحی دکوراسیون برای خانه خود به نکاتی که مطرح می‌کنیم توجه داشته باشید.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

انتخاب کاغذ دیواری برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

کاغذ دیواری و برای بعضی‌ها هم‌رنگ دیوار، اولین موردی است که دکور خانه شما را می‌سازد. اگر فقط بر روی سادگی یا شلوغی رنگ و طرح آن تمرکز کنید و انتخاب مناسبی نداشته باشید، از همان ابتدا اولین آجر را کج گذاشته‌اید.
بهترین رنگ برای کاغذ دیواری خانه‌های کوچک، رنگ‌های روشن و سرد هستند. بیش از همه نیز طیف رنگی آبی توصیه می‌شود. برای درک این مورد دعوت می‌کنیم به هر جایی که می‌روید (کافه، رستوران و …) به رنگ دیوارهای آنجا دقت کنید. برای مثال، فست فودها همیشه رنگ دیوار خود را از طیف رنگ‌های تند مثل قرمز یا نارنجی انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل این کار، تاثیر رنگ‌های تند و گرم بر تهییج روانی افراد است. وقتی فردی در جایی قرار گیرد که دورتا دورش را این نوع رنگ محصور کرده باشد ناخودآگاه احساس می‌کند در فضای کوچکی نشسته و این مساله بار ذهنی خاصی ایجاد می‌کند.
اما طبیعتا این کار برای یک خانه کوچک اصلا توصیه نمی‌شود. وقتی رنگ کاغذ دیواری‌تان را از بین رنگ‌هایی چون: آبی کم‌رنگ، کرم، سفید، فیروزه‌ای و حتی سبز کم‌رنگ برگزینید، قدم اول را به درستی برداشته‌اید.

ضمنا، بهترین کاغذ دیواری برای دکوراسیون خانه‌های کوچک آن‌هایی هستند که طرح‌های شلوغی نداشته باشند. وقتی طرح شلوغی را بر روی دیوار نصب نمایید، به کوچک‌تر شدن فضای خانه کمک کرده‌اید. پس رنگ روشن و سرد به همراه طرح‌های ساده اولین موردی است که برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب باید به آن توجه داشته باشید.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران
مطالعه می‌کنم

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

چینش وسایل برای طراحی خلاقانه دکوراسیون خانه کوچک

محدودیت خلاقیت به همراه می‌آورد. این جمله‌ای است که بسیاری از هنرمندان و کسانی که شغل‌شان با خلاقیت درآمیخته گفته‌اند.

زمانی هم که فردی قصد داشته باشد طراحی دکوراسیون خانه کوچکی را انجام دهد، این جمله را بهتر است آویزه گوش خود کند. پس به جای بهانه آوردن بر سر اینکه خانه بزرگی در اختیار ندارید و نمی‌توانید دکور محبوب‌تان را در آن ایجاد نمایید، کافی است مقداری خلاقیت به خرج دهید.

چینش مبلمان برای خانه‌های کوچک یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در این گونه موارد به وجود می‌آید. به جای چینش کلاسیک مبلمان و میز و عسلی که همه آن‌ها را دور تا دور پذیرایی قرار می‌دهند، شما باید این نظم را مقداری تغییر دهید. بخشی از اتاق پذیرایی را برای گذاشتن مبلمان و میز و عسلی اختصاص دهید. سپس نگاهی جامع به این فضا بیندازید و فکر کنید که با چه نظمی می‌توان تعداد بیشتری مبل و میز و عسلی در آن فضا جای داد.

شاید لازم است که فضای خالی وسط مبل‌ها را حسابی کمتر کنید، شاید هم نیاز است که دو فضای مختلف با مبل‌ها طراحی کنید. دو فضای جدا از هم اما مرتبط با یکدیگر که موجب می‌شود افراد بیشتری در آنجا قرار گیرند.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

عسلی‌ها از جمله لوازمی هستند که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و حتی خیلی هم به چشم نمی‌آیند. اتفاقا، یکی از بهترین ابزاری که در اختیار شماست همین عسلی‌ها می‌باشند. از قوه‌ی خلاقه‌ی خود بهره بگیرید، شاید توانستید نظم جالبی ایجاد کنید و در این نظم، عسلی‌ها موجب شدند بهره بیشتری از فضای اختصاصی در اتاق پذیرایی ببرید.

یکی دیگر از چالش‌ها در این بخش، طراحی دکوراسیون اتاق خواب است. اتاق خواب شاید کوچک‌ترین اتاقی باشد که در خانه دارید. پس اصل سادگی را به کار بگیرید و فقط لوازمی را در آن بگذارید که ضروری هستند. حتما یک آینه قدی را بر روی دیوار تعبیه نمایید. توصیه ما این است که مکان قرارگیری آینه طوری باشد که نوری که از پنجره به داخل می‌تابد را به داخل اتاق منعکس کند. این ابزار موجب می‌شود که هم فضای داخل اتاق خواب بزرگ‌تر به نظر رسد و هم روشن‌تر و زیباتر باشد.

انتخاب فرش یا کفپوش از دیگر فرصت‌هایی هستند که باید از آن‌ها بیشترین بهره را برد. به جز اتاق پذیرایی که احتمالا دوست دارید یک فرش‌ ایرانی مجلل کف آن پهن کنید تا برای مهمانان دلنشین‌تر باشد، باقی بخش‌ها را طور دیگری فرش یا کفپوش کنید.

همانند توصیه‌ای که برای کاغذ دیواری داشتیم، برای آن‌ها هم از طیف رنگ‌های سرد و روشن استفاده نموده و از طرح‌های شلوغ اجتناب نمایید.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

جزئیات را دست کم نگیرید!

در کنار تمام مواردی که شرح دادیم و دیگر مواردی که به ذهن خودتان هم احتمالا رسیده‌اند، نکات مهم دیگری را نیز می‌خواهیم بررسی کنیم.

نکات اجرایی نماسازی
مطالعه می‌کنم

هر خانه‌ای بخش‌هایی دارد که تا حدودی از نظر پنهان هستند و در اکثر موارد هم از آن بخش‌ها استفاده درستی نمی‌شود. زیر راه‌پله، زیر تخت، طاقچه‌هایی که بالای در اتاق خواب یا در ورودی وجود دارند، فضاهای کوچکی که در گوشه اتاق‌ها طراحی شده‌اند و دیگر قسمت‌هایی که در بهترین حالت فقط ممکن است به عنوان انباری از آن‌ها یاد شود.

اما اگر فضای خانه شما کوچک است، اصلا مثل دیگران فکر نکنید. از ذهن خود یاری بگیرید و ببینید بهترین استفاده‌ای که می‌شود از آن‌ها داشت چیست. گذاشتن وسایل گرمایشی یا سرمایشی، نصب کتابخانه کوچک خانگی، استفاده به عنوان بوفه، نصب آینه دیواری، تعبیه یک کمد دیواری جادار و … از جمله پیشنهادات ما هستند و مطمئنا خودتان گزینه‌های دیگری هم خواهید یافت.

بعضی از ابزارها مثل کمدهای دیواری و میزهایی که کشوهای متعدد دارند (میز کامپیوتر، زیرتلویزیون و …) در دسته کاربردی‌ترین وسایلی قرار دارند و باید قدر آن‌ها را دانست. آن‌ها قرار است نقش یک انباری تزئینی را برای‌ شما ایفا کنند و در حالی که تعداد زیادی از چیزهای غیرضروری را در خود جا می‌دهند، وظیفه زیباتر کردن دکور منزل‌تان را هم بر عهده گیرند.

اگر پنجره‌های بزرگی بر روی دیوارهایتان قرار گرفته، پشت پرده‌ها یکی از فضاهای پنهان اما خوب است تا چیزهای فرعی خانه را در آنجا بگذارید. دیگر ترفندی که در شرایط فعلی توصیه می‌کنیم، نصب پرده‌های بلند است. وجود پرده‌های بلند این احساس را به افراد القا می‌کند که سقف خانه نیز بلند است. حتی برای خانه‌هایی که سقف بلند غیراستانداردی داشته باشند هم پرده‌های کوچک پیشنهاد می‌شود. اما شما از این کار خودداری نموده و چند دست پرده زیبای بلند را برای خانه تهیه نمایید.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

قلاب‌های سقفی از جمله جذاب‌ترین ابزاری هستند که ساخته شده‌اند تا فضاهای کوچک را زیباتر کنند. در قسمت‌هایی مثل آشپزخانه و پذیرایی، این قلاب‌ها امکان چیدن تعدادی گلدان را فراهم می‌کنند و نتیجه کار، این خواهد شد که در عین زیباسازی آنجا هیچ فضایی را هم اشغال نکرده‌اند.

وسیله دیگری که نظر شما را جلب خواهد کرد، میزهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن دارند. میزهای تحریری که این قابلیت را داشته باشند، جای‌شان در خانه شما خالی است. حتی قفسه‌هایی با این ویژگی هم گزینه اقتصادی قابل توصیه‌ای به شمار می‌آیند.

در آشپزخانه، زباله‌ها را کجا می‌گذارید؟ اگر برای این کار یک سطل زباله نسبتا بزرگ در نظر گرفته‌اید، هرچه سریع‌تر آن را کنار گذاشته و یکی از کشوهای پایینی کمد یا کابینت آشپزخانه را برای نگهداری زباله‌ها اختصاص بدهید. هم از زشت شدن دکور آشپزخانه اجتناب کرده‌اید و هم می‌توانید از آن فضا بهره بهتری ببرید.

مپسا در این مقاله توصیه‌های کاربردی مختلفی را ارائه کرد تا کمک کند بهترین طراحی و دکوراسیون را در خانه کوچک خود ایجاد کنید. در مقابل؛ اگر شما هم پیشنهاد خاصی دارید و راهکارهایی را می‌خواهید معرفی کنید که برای‌تان گره‌گشا بوده‌اند، منتظر نظرات خوب شما هستیم.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]