بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی

باشگاه جایی است که انسان در آن به کسب انرژی و مقاومت بدنی می‌پردازد. بنابراین محیط باشگاه باید پرانرژی، روحیه بخش و جذاب باشد تا انسان تمایل پیدا کند ساعاتی از روز را در آن سپری کند. بسیاری از باشگاه‌ها که فضاهای تنگ و بدون نور و بدبو دارند باعث می‌شوند مشتریان پس از یک یا دو جلسه از فضای باشگاه خسته شوند و دیگر به آن محل مراجعه نکنند. پس دکوراسیون داخلی جذاب و فضای باز نقش مهمی در باشگاه ایفا می‌کند.

معماری باشگاه

اول از همه سراغ پلان باشگاه می‌رویم، یک پلان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
باشگاه به خاطر اینکه شامل رشته‌های ورزشی گوناگون مانند ایروبیک، یوگا، بدنسازی، تی آر ایکس و غیره می‌شود و هر کدام وسایل مخصوص به خود و فضای کافی را نیاز دارند باید فضایی منعطف و گسترده داشته باشد تا به راحتی بتوان کاربری‌های مختلف را در آن جاسازی کرد و اگر نیاز شده که کاربری جدیدی به فضا اضافه شود و یا از آن کم شود، پلان مجموعه این امکان را به انسان بدهد تا بتواند تا جای ممکن در آن دخل و تصرف به وجود آورد. پس پلانی‌هایی با دیوار‌های ثابت و فضای کوچک و تاریک که قابلیت گسترش و انعطاف ندارند بدترین نوع ‌پلان برای باشگاه ورزشی به حساب می‌آیند.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی

نورپردازی باشگاه بدنسازی

در درجه اول بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید؛ اگر باشگاه شما این امکان را دارد پس از آن غافل نشوید در غیر این صورت با نصب پنجره بر روی دیوار یا ایجاد منافذ روی سقف می‌توانید از نور طبیعی بهره‌مند شوید. استفاده از نور طبیعی علاوه بر تامین روشنایی محیط، باعث انتقال انرژی و نشاط در ورزشکاران می‌شود. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید یا باشگاه شما در ساعات پایانی روز و عصرها نیز فعالیت دارد، باید از نورپردازی‌های مناسب کمک بگیرید.

در فضاهای مختلف باشگاه مانند رختکن یا محیط‌‌هایی که برای استراحت در نظر گرفته‌اید می‌توانید از نورپردازی استفاده کنید؛ البته این نکته را به خاطر داشته باشید که نور باید به صورت یکنواخت در محیط پخش شود و هم چنین شدت آن به اندازه‌ای نباشد که چشم را خیره کند یا نور به طور مستقیم در چشم ورزشکار باشد.

آینه‌ها

سعی کنید آینه‌ها قدی و متصل به دیوار باشند تا ورزشکار بتواند خود را در آن‌ها ببیند و اگر خطایی در انجام حرکت دارد آن‌ را برطرف کند. آینه‌ها از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل یک باشگاه به حساب می‌آیند. زیرا ورزشکار مدام نیازمند بازبینی حرکت و رفع نقص آن‌هاست. آینه‌ها علاوه بر کاربری زیبایی، روشنی نیز به فضا می‌دهند و فضا را از آنچه که هست بزرگتر نشان می‌دهند.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
مطالعه می‌کنم

چیدمان وسایل

چیدمان وسایل باید به گونه‌ای باشد که سد راه بقیه نباشد. وسایل بدنسازی باید در گوشه‌ای مخصوص به خود تعبیه شوند و با کاربری‌های دیگر تداخل نداشته باشند.

اتاق رختکن

اتاق‌های رختکن و کمد‌ها باید در جای ثابتی به دور از چشم عموم تعبیه شوند تا حریم خصوصی افراد حفظ شود. رختکن‌ها یکی از مهم‌ترین فضاها در سالن‌های ورزشی هستند که عموما به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، اغلب فضای رختکن‌ها، فضاهایی تنگ هستند که تعدادی کمد در آن وجود دارد و نورپردازی مناسبی هم ندارند. اما یک فضای رختکن اصولی دقیقا خصوصیاتی برعکس چیزهای که گفته شده دارد.

فضای رختکن باید باعث آرامش ورزشکار چه قبل از تمرین و چه بعد از تمرین باشد، تهویه و نورپردازی آن به اندازه خود سالن ورزشی اهمیت دارد، کمد‌ها باید دسترسی‌های آسانی داشته باشند، نیمکت‌هایی در آن تعبیه شود تا بتوان برای گذاشتن ساک یا نشستن و بستن بند کفش‌ها از آن استفاده شود. حتی می‌شود در آن‌ها از عناصر تزئینی مانند تابلوها یا لوح‌های افتخار باشگاه هم استفاده کرد.

پیشخوان ثبت نام

پیشخوان ثبت نام باید نزدیک به درب ورودی ساخته شود و با دیزاین جذاب و پذیرنده مشتری را به خود جلب کند. اگر باشگاه شما المان و لوگو خاصی دارد از طرح و رنگ آن در دیزاین پیشخوان استفاده کنید.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی

رنگ

استفاده از رنگ‌های مختلف با توجه به کاربری فضا در باشگاه متفاوت است. به طور مثال سالن‌های یوگا و پیلاتس باید رنگ‌های آرام و ملایم مثل کرم، سفید، آبی روشن و سبز در آن‌ها به کار گرفته شود تا امکان تمرکز و تمدد اعصاب را فراهم کند. از طرفی سالن‌های ایروبیک و بدنسازی نیاز به رنگ‌های پرانرژی و پررنگ دارند تا حس هیجان را به ورزشکار منتقل کنند و ورزشکار با انرژی بهتری ورزش کند.

عناصر تزئینی در باشگاه

باشگاه‌های ورزش مکان‌هایی نیستند که بتوان در آن‌ها از عناصر تزئینی زیادی استفاده کرد، ولی می‌شود که خود وسیله‌های داخل باشگاه را به عنوان وسایل دکوری استفاده کرد، مثلا توپ‌های پیلاتس با رنگ‌های جذاب خود می‌توانند در گوشه و کنار باشگاه مورد استفاده قرار بگیرند و حال و هوای باشگاه شما را تغییر دهند. در این مواقع استفاده از پوستر ورزشکاران بزرگ و مشهور برای طراحی دیوار باشگاه و یا حتی نمادهایی از وسایل ورزشی نیز ایده مناسبی خواهند بود. از دیگر موارد چیدمان زیبای وزنه‌ها به ترتیب رنگ و مت‌های یوگا در کنار همدیگر است.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی

متریال

متریال‌هایی که در فضا استفاده می‌شوند باید علاوه بر زیبایی، بیشترین سطح ایمنی را برای باشگاه به ارمغان بیاورد. کفپوش‌ها نباید بیش از حد لیز یا سفت باشند یا دچار بافت زبری باشند که به ورزشکار آسیب بزند، علاوه بر آن قابلیت تمیز شدن سریع را داشته باشند.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل
مطالعه می‌کنم

کفپوش‌ها خود به تنهایی می‌توانند در تقسیم‌بندی فضاها و جدا کردن قسمت‌های مختلف نقش مهمی ایفا نمایند. در ورزش‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس شما احتیاجی به کفش ندارید بنابراین پوست کف پای شما مستقیم با کفپوش سالن در تماس است. البته می‌شود از پاپوش‌ها یا جوراب هم استفاده کرد، اما بهتر است که این کفپوش‌ها در ابتدا بسیار نرم باشند تا باعث آزار و اذیت بدن شما نشوند و دوم این که کفپوش‌های باشگاه‌ها را باید از جنس آنتی باکتریال انتخاب کرد.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
نگین ممیزان
فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم, علاقه مند به سینما و سفر, دوست دارم با نوشتن و تولید محتوا تجربیات خودم از زندگی را به بقیه منتقل کنم.