بتن خود متراکم SCC

تعریف بتن خود متراکم

بتن خود متراکم (Self Compacting Concrete) یا خود تحکیم شونده (Self Consolidation Concrete)، به طور اختصار با SCC نمایش داده می شود. 

در ابتدا لازم می‌بینیم که بخشی از اجرای سازه‌ای بتنی را مرور کنیم. تقریبا در ساخت تمامی اجزای بتنی ابتدا قالب بندی می‌کنیم و آرماتوربندی در قالب و آماده سازی‌های اولیه، قالب را از بتن پر می‌کنیم. اما برای جلوگیری از ایجاد حفره در بتن (جلوگیری از کرمو شدن بتن) و خارج شدن هوای داخل قالب، با استفاده از ایجاد لرزش تلاش می‌کنیم که هوای بتن را خارج کنیم تا بتن به شکل یکپارچه در قالب قرار گیرد.

اما در اکثر موارد از بین بردن همه‌ی هوای بتن کاری غیر ممکن است و بعد از باز کردن قالب‌ها دیده می‌شود که سطح بتن ناصاف و دارای حفره است. در این موارد حفره‌ها در داخل هسته اجزا بتنی ایجاد شده که به طور محسوسی باعث کاهش مقاومت اجزای بتنی می‌شود. علاوه بر این فرآیند ویبره کردن و لرزاندن قالب کاری است که توسط نیروی انسانی انجام می‌شود و خطای زیادی را به همراه دارد حتی در مواردی باعث تغییر شکل قالب اجزای بتنی می‌شود.

بتن خود متراکم

این موضوع در مورد اجزایی است که فضای موجود برای ویبره زدن بتن و یا لرزاندن قالب وجود دارد. در مواردی مانند مقاوم سازی دیواره تونل، بتن‌ریزی اتاقک‌های ابزار دقیق سدها،  پر کردن توده‌های سنگی و …. فضایی برای ویبره زدن وجود ندارد یا در آن مقطع قالب بندی‌ انجام نمی شود.

تعریف بتن SCC:

بتنی که به خاطر طرح اختلاط خاص، بسیار روان بوده و به واسطه وزن و پیوستگی‌اش درون قالب تمامی حفره‌های موجود را در قالب پر می کند و نیازی به لرزاندن قالب ندارد.

مواد تشکیل دهنده بتن خودمتراکم یا SCC:

این بتن ترکیبی از سیمان پرتلند، سنگدانه به همراه آب است که با مکمل‌هایی مانند مواد پوزولانی شامل خاکستر بادی، سیمان سرباره، میکروسیلیس، متاکائولن و زئولیت ترکیب شده و محصولی فوق روان را تولید می‌کند.

در مواردی از مواد پرکننده معدنی مانند پودر سنگ آهک و یا ماسه های ریز برای افزایش حجم پودر ترکیبی و یا محتویات مواد ریزدانه استفاده می‌شوند.

منبع:

Self Compacting Concrete, Joseph A.Daczko

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]