انواع بلوک ساختمانی

بلوک ساختمانی

بلوک‌های ساختمانی به طور کلی به دو دسته ی بلوک سفالی و سیمانی تقسیم می‌شوند. این قطعات ساختمانی معمولا باربر نیستند و برای پر کردن فضا و ساخت المان‌های غیر باربر استفاده می‌شوند. با دانستن ویژگی‌ها و مشخصات هر کدام از این بلوک‌ها، می‌توانید با در نظر گرفتن موارد بیشتری مصالح مورد نیاز خود را تهیه کنید. در ادامه به توضیح این دو دسته ی بزرگ از بلوک‌ها می‌پردازیم.

بلوک‌ سیمانی

این بلوک‌ها معمولاً از سیمان و سنگدانه ‌هایی با طرح اختلاط مشخص و بسته به استحکام مورد نیاز ساخته می‌شوند. المان‌‌هایی که با استفاده از بلوک‌ها ساخته می‌شوند معمولا بنایی هستند. (یعنی اصلاً اجازه حمل بار‌های عمودی را ندارند). حال اگر می‌خواهید یک دیوار یا هر جز دیگری از ساختمان را با بلوک بسازید، لازم است که با انواع این بلوک‌ها آشنا شوید تا بتوانید به درستی نوع مناسب با سازه ی خود را انتخاب کنید.

۱. بلوک‌های بتنی توخالی

معمولاً در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوک‌های توخالی بتنی معمولاً با استفاده از سنگدانه‌های سبک وزن با بار طراحی خاصی -بسته به ماهیت عضو مورد استفاده در آن- ساخته می‌شوند. به طور معمول، یک چهارم حجم بلوک‌های توخالی حفره است؛ همچنین مساحت کف بخش جامد نباید کمتر از نصف مساحت کل بلوک باشد تا به حداکثر مقاومت آن دست پیدا کنیم. گاهی این حفره‌ها با ملات و مواد سبک وزن نیز پر می‌شوند. دو نوع بلوک توخالی بتنی وجود دارد؛ باربر و غیر باربر و به طور کلی در اندازه ‌هایی مانند 100x200x400mmو 200x200x400mm و 150x200x400mm و غیره در دسترس هستند. از این نوع بلوک‌ها در مناطق شمالی کشور برای ساخت دیوار باغ‌ها به فراوانی استفاده می‌ شود.

بلوک بتنی تو خالی

۲. بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده (AAC)

این نوع بلوک ساختمانی در بیشتر اوقات با آجر مقایسه می‌شود اما از جهات زیادی متفاوت است. بلوک‌های بتنی اتوکلاو هوادهی شده، سبک تر و بزرگتر از آجر هستند و اکثراً با ترکیبات مشابه آجر ساخته می‌شود اما با ایجاد یک سری تغییرات در آن هزینه ساخت بسیار کاهش یافته است. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این نوع بلوک مصرف فولاد و بتن را به طور کلی به میزان ۱۵٪ و ۱۰٪ کاهش داده است. بلوک یاد شده، در بسیاری از موارد از جمله زمان ساخت، سازگاری با سطوح مختلف، مقاومت در برابر آتش و هزینه ی کمتر به ما در پروژه کمک می‌کند.

بلوک بتنی اتوکلاو

۳. آجر‌های بتنی

معمولاً به شکل مستطیل‌های کوچکی هستند و بطور منظم بر روی هم قرار می‌گیرند تا یک دیوار مقاوم و سخت ایجاد شود. این آجرها معمولاً از خشت پخته شده یا بتن ساخته می‌شوند. تولید کنندگان، بنا به درخواست برخی مشتری‌ها آجرهایی با رنگ‌های متفاوت تولید می‌کند که نمای زیبایی دارند. آجر‌های بتنی معمولاً در نرده ‌ها و نماها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی های معماری ساختمان تجاری
مطالعه می‌کنم

۴. بلوک‌های بتنی توپر یا سالید

از آجر‌های بتنی که در مورد قبلی توضیح داده شد، متراکم تر و بزرگتر هستند. بلوک‌های بتنی به صورت توپر، جامد و از سنگدانه‌های طبیعی متراکم ساخته می‌شوند تا قوی و سنگین باشند. از این نوع بلوک‌ها می‌توان در ساختمان‌های بنایی که دیوارها باربر هستند نیز استفاده کرد. تفاوت دیگری که این نوع بلوک‌ها با آجر‌های بتنی دارند در قیمت، مقاومت و وزن آن است که هر سه مورد آن، نسبت به آجر‌های بتنی بیشتر است.

۵. بلوک‌های لیکا

این بلوک از اختلاط سنگدانه‌‌های سبک با سیمان و آب به دست می‌آید. برای کمتر شدن وزن این بلوک ها، ریزدانه از بتن حذف شده و در کل بتن متخلخل تر است یعنی هوای بیشتری داخل آن است. چگالی ناخالص معمولاً کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و همچنین مقاومتی بیشتر است یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع دارد. به دلیل اینکه که ضخامت جداره آن از بلوک‌‌های سیمانی معمولی بیشتر است، می‌توان از آن به صورت عایق استفاده کرد. از ویژگی‌‌های بسیار خوب این بلوک می‌توان به عایق حرارتی و آتش بودن و راحتی در اجرا به دلیل وزن کم آن اشاره کرد؛ همچنین دارای کاربرد‌‌های گسترده ای در انواع دیوار‌های خارجی، پارتیشن‌‌های داخلی، نما، دیوار‌های دو جداره، عایق، ضد آتش و نیز سقف‌‌های سبک بتنی است.

بلوک لیکا

۶. بلوک سنگ فرش

بلوک‌‌های سنگ فرش معمولاً فقط یک قطعه ی مستطیلی یا مربعی هستند و از آنجا که در سنگ فرش‌ها و شانه‌‌های جاده استفاده می‌شود، باید مقاوم، بادوام و محکم باشند تا هرگونه بار‌های خودرو را تحمل کنند. این بلوک‌ها همچنین در پارک‌ها ، پیاده روها و گاهی اوقات در پارکینگ‌ها نیز استفاده می‌شود.

بلوک سنگ فرش

بلوک‌های سفالی

نوع دوم از بلوک‌ ساختمانی که بررسی می‌کنیم، بلوک‌‌های سفالی هستند که به طور کلی نسبت به بلوک‌‌های بتنی از وزن کمتری برخوردارند به طوریکه وزن بلوک‌‌های سفالی هر عدد ۷کیلوگرم و وزن بلوک‌‌های بتنی بین ۱۱ تا ۱۷ کیلوگرم است. بیشترین کاربرد بلوک‌‌های سفالی در سقف‌‌های تیرچه بلوک است. از ویژگی‌‌های مثبت آن می‌توان به مقاومت مناسب در برابر آتش اشاره کرد. معمولا در سوراخ‌‌های این بلوک‌ها از یونولیت استفاده می‌شود که باعث می‌شود سقف یا دیوار عایق گرما و صدا شود. قیمت بلوک ها، اگر از انواع معمولی آن استفاده کنید، مناسب است. البته بلوک‌‌های سفالی معایبی هم دارند از جمله می‌توان به پرتی و شکستگی زیاد در مرحله حمل و نقل، نفوذ بتن به داخل حفره‌‌های بلوک‌ و کاهش سرعت اجرای سقف اشاره کرد.

آموزش اجرای کف سازی (کف فرش) ساختمان
مطالعه می‌کنم

بلوک سفالی

انتخاب بلوک

برای انتخاب بلوک ساختمانی باید موارد زیادی را در نظر گرفت که ما به چند مورد از آن می پردازیم. • در اولین قدم باید در نظر داشته باشید که جنس بلو‌ک‌ به گونه ای نباشد که بر روی بتن اثر شیمیایی بگذارد. • بلوک‌‌های سفالی باید بدون ترک و دانه‌‌های آهکی بوده و رنگ آن کاملاً یکنواخت باشد. • در محاسبه وزن دیوار ساخته شده به وسیله بلوک ها، باید به کاتالوگ‌ها‌ی کارخانه سازنده توجه شود. • در سقف‌های تیرچه بلوک، باید دقت داشت که محل نشیمنگاه بلوک از ۱۷/۵ میلیمتر کمتر نباشد. • جذب آب بلوک بیشتر از ۲۰ درصد نباشد. در این نوشته به بررسی بلوک‌ها پرداختیم و ویژگی ها، کاربرد‌ها و توضیحاتی راجع به هرکدام ارائه شد. در نوشته‌‌های دیگر سایر مصالح ساختمانی را بررسی خواهیم کرد. منبع: qualityengineersguide.com

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 4.5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.