اصول دکوراسیون داخلی در تهران

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

رشد صنعت ساخت و ساز در شهر تهران باعث شده تا دکوراسیون داخلی در تهران عرضه و تقاضای فراوانی داشته باشد.

بسیاری از مردم این شهر دوست دارند دکوراسیون منزل خود را براساس جدیدترین مدهای موجود طراحی کنند. برای اینکه بتوان دکور مناسبی در منزل ایجاد کرد و محیط داخل خانه را زیباتر ساخت، باید اصول دکوراسیون داخلی را به کار گرفت. در این مقاله می‌خواهیم به کسانی که مایل هستند این کار را به بهترین شکل انجام دهند، چند نکته را توصیه کنیم.

ضمن اینکه شما را با تعدادی از برندها و شرکت‌های فعال در این حوزه آشنا خواهیم کرد. اما مهم‌تر از این مساله آشنا شدن شما با اصول مهم کار است و اگر این مسائل را به خوبی بشناسید، می‌توانید بهترین متخصص را برای طراحی کردن دکور منزل‌تان استخدام کنید.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

دکوراسیون داخلی در تهران و هرآنچه که لازم است بدانید

در شهر تهران با توجه به اینکه خانه‌ها اکثرا آپارتمانی است و فضای محدودی برای بیشتر منازل در نظر گرفته شده، طراحی کردن دکوراسیون شرایط خاص خود را می‌طلبد.

در این بخش نکات عملی را جهت طراحی دکوراسیون داخلی برای خانه‌های کوچک معرفی می‌کنیم. اما بعضی از نکات هم برای همه فضاهای مسکونی مشترک هستند و بهتر است که با آن‌ها نیز آشنا شوید.

 انتخاب رنگ

یکی از مهم‌ترین مسائل، تاثیر رنگ بر عناصر تشکیل دهنده دکور منزل است. یک دکور خوب، دکوری است که برای هر بخش از خانه رنگ مناسب را به کار گرفته باشد.
در طراحی دکور آشپزخانه، رنگ‌ها باید شاد و اشتها‌آور باشند. برای دیوار و سقف، بیشتر رنگ‌هایی مثل نارنجی یا حتی سفید به کار می‌روند. انتخاب رنگ برای دیوار و سقف، بیشتر بستگی به روحیه ساکنین خانه دارد و اگر رنگ نارنجی برای آن‌ها خوشایند نباشد، رنگ سفید مناسب‌ترین رنگ می‌تواند باشد.
برای انتخاب وسایل هم، رنگ‌های تیره‌ای مثل سیاه یا قهوه‌ای سوخته خیلی مناسب نیست. در مقابل؛ قهوه‌ای روشن، قرمز، صورتی و بنفش رنگ‌های موثرتری هستند.

رنگ مناسب برای دکور اتاق خواب، رنگ‌های آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: آبی، فیروزه‌ای، صورتی، سبز و …
طراحی رنگ برای دکور اتاق پذیرایی جزء مهم‌ترین مراحل طراحی دکوراسیون به شمار می‌آید. رنگ آبی، خاکستری و سبز در میان متداول‌ترین گزینه‌ها برای این کار هستند.

در کنار این نکات، انتخاب مجموعه‌ای از رنگ‌ها که بهترین تناسب را با یکدیگر داشته باشند نیز حائز اهمیت می‌باشد. حتی بعضی از افراد به استفاده از تم‌های تک‌رنگ و واحد علاقه دارند. مثلا می‌توان از طیف رنگ قرمز برای این کار استفاده کرد، در اتاق خواب از طیف کم رنگ و در آشپزخانه و اتاق پذیرایی نیز از طیف نسبتا پر‌رنگ قرمز بهره برد. برای سایر رنگ‌ها نیز امکان طراحی چنین ترکیبی امکان‌پذیر خواهد بود.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

ابزار تزئینی

بعد از طراحی رنگ، مرحله بعدی استفاده از بهترین و مناسب‌ترین ابزار و وسایل تزئینی است. کسانی که به عنوان متخصص طراحی دکوراسیون داخلی در تهران فعالیت می‌نمایند، توصیه‌های مختلفی برای این موضوع دارند.

بعضی از وسایل تزئینی کاربردهای ویژه و مهمی هم دارند اما با توجه به زیبایی خاصی که به دکور می‌دهند به آن‌ها به چشم تزئین‌آلات نیز نگاه می‌کنند. مثلا میز جزیره آشپزخانه یکی از همین ابزار‌هاست که اگر چه کاربرد فوق‌العاده‌ای در آشپزخانه‌ها دارد زیبایی بی‌نظیری هم به این محیط می‌دهد.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان
مطالعه می‌کنم

بهتر است که بیشتر المان‌های تزئینی منزل‌تان چنین کارکردی داشته باشند. مثال دیگر استفاده از کتابخانه‌های کوچک خانگی است. موارد زیادی وجود دارد که افراد توانسته‌اند در نقاط دور از چشم خانه خودشان قفسه‌های کتاب زیبایی تعبیه کنند و این کار همزمان کاربرد و زیبایی جذابی به آن نقطه از منزل می‌دهد.

استفاده از آینه‌های قدی اگر چه در گذشته بسیار مورد علاقه شهروندان ایرانی بود ولی در سالیان اخیر خیلی متداول نبوده است. هر چند می‌توان این المان تزئینی را با راهکاری خلاقانه و جالب در میان دکوراسیون داخلی منزل جای داد تا هم کارکرد مناسبی داشته باشد و هم بر افزایش زیبایی آنجا اثرگذار باشد.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

توجه به خطوط هندسی و فرم وسایل

طراحان دکور همواره به این مساله دقت می‌کنند که وسایلی که دکور داخلی را شکل می‌دهند از نظر خطوط و اشکال هندسی‌شان تناسب و هم‌جواری استانداردی داشته باشند.

شما نمی‌توانید مبل‌های کلاسیک و ساده را در کنار زیر تلویزیونی مدرنی که سطوحش کج و معوج است قرار دهید. برای همین نیز توصیه می‌شود که در همان ابتدا انتخاب کنید که آیا می‌خواهید سبک دکور خانه شما چگونه باشد.

افراد بنابر روحیه و سلیقه خود در این زمینه تصمیم‌گیری می‌نمایند. بعضی‌ها به سبک مدرن، برخی به سبک کلاسیک و حتی کسانی هم به سبک‌های پست مدرن و ارگانیک علاقمند هستند. اگر دوست دارید دکور منزل را با استفاده از گل و گیاه و رنگ سبز طراحی نمایید، پس اشکال، فرم و خطوط هندسی ابزار و وسایل را نیز شبیه به خطوط متنوع و مختلف داخل طبیعت برگزینید.

در تعدادی از نمونه‌های دکوراسیون داخلی در تهران، دیده شده که ساکنین خانه دکور آنجا را به نامتعارف‌ترین  شکل ممکن طراحی کرده‌اند. هر چند چنین طراحی‌هایی عمر زیادی نخواهند داشت و پس از مدتی دل ساکنین را می‌زند. پس اگر مایل هستید طرحی را سفارش دهید که برای سالیان متمادی باقی بماند و حس خوب شما نسبت به آن از بین نرود، طرح‌های کلاسیک بهترین انتخاب هستند.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

نور و نورپردازی

نورپردازی اهمیت فراوانی در دکور خانه دارد و باید با وسواس آن را انجام داد. اولین نکته این است که سعی کنید تا جای ممکن از نور خورشید برای روشن کردن بخش‌های مختلف خانه بهره ببرید.

البته در این میان موارد استثنایی نیز هستند که نمی‌توان نور طبیعی وارد آن منازل کرد. مثلا خانه مورد نظر در طبقه زیر زمین قرار گرفته یا محل قرارگیری‌اش به گونه‌ای است که پشت به خورشید است و نمی‌توان کاری برای تاباندن نور طبیعی به داخل انجام داد. در این شرایط باید به نور مصنوعی روی آورد.

اما اگر در چنین وضعیتی قرار ندارید، پس از پنجره‌ها و نورگیرهای متعددی استفاده کنید. این کار ضمن اینکه نور بیشتری از بیرون وارد می‌نماید کمک می‌کند تا با تعبیه چندین پنجره و نورگیر دکور زیباتر و متنوع‌تری را ایجاد نمایید.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک
مطالعه می‌کنم

اما در مقابل، برای نورپردازی مصنوعی چیزی که واجد اهمیت می‌باشد انتخاب رنگ مناسب برای لامپ‌هاست. این کار را باید به تناسب رنگ آمیزی دکوراسیون انجام بدهید. شاید لازم باشد در قسمتی از خانه، نور را در تضاد با رنگ محیط قرار دهید. این کار به خصوص برای قسمت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهید آن را بیشتر در معرض تماشای مهمانان قرار دهید. اما در حالت طبیعی، بهتر است که تضادی در کار نباشد و از نورها صرفا برای روشن کردن و زیباتر ساختن محیط استفاده نمایید.

اصول دکوراسیون داخلی در تهران

نکات و پیشنهادات

در پایان این بخش، همانطور که گفتیم مسائل و نکاتی نیز وجود دارند که بیشتر برای خانه‌های آپارتمانی که محیط کوچکی دارند اجرا می‌شوند. مثلا هنگام طراحی دکوراسیون برای خانه‌ای کوچک می‌توانید اتاق پذیرایی را به دو بخش تقسیم کنید. هر یک از بخش‌ها شامل یک دست مبلمان مجزا باشد و بین این دو بخش جدا شده، تلویزیون و میز و عسلی‌ها قرار بگیرند.

با چنین تمهیدی کمک می‌کنید که در این محیط کوچک افراد بیشتری جا شوند. منتها باید توجه داشت که حین چیدمان مبلمان و سایر وسایل، ارتباط کاملی بین افراد ایجاد شود و نباید آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد، پس در چنین مواقعی چیدمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

نکته دیگر برای فضاهای کوچک، استفاده از رنگ‌های مخصوصی است که فضا را بزرگ‌تر نشان دهند. به همین منظور رنگ‌هایی مثل آبی روشن، سفید و سبز موجب می‌شوند تا محیط بزرگ‌تر به نظر رسد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگ‌های تند مثل قرمز پررنگ استفاده نکنید یا کمترین استفاده را داشته باشید.

برای انتخاب یک شرکت مناسب طراحی دکور، چند مورد را توصیه می‌کنیم که بهتر است در مراحل قبل از بستن قرارداد به این نکات دقت نمایید.

  • بعضی از مجریان طراحی دکور در تهران، انتخاب سبک و استایل دکور را بر‌اساس جدیدترین طرح‌های رایج اروپا یا آمریکا انجام می‌دهند. حتما به این مساله دقت کنید که آیا شرکت مورد‌نظر شما هم می‌تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد یا قرار است که در حد یک کپی ساده و ناقص طرح را پیاده کند.
  • بعضی دیگر از مجریان دکوراسیون داخلی نیز کارهایی مثل انتخاب رنگ را براساس شیوه‌های علم روان‌شناسی انجام می‌دهند. داشتن چنین ویژگی مهمی می‌تواند آن گزینه را به یک گزینه درست و استاندارد بدل سازد. اگر اصول طراحی دکور منزل شما براساس اصول و نکات علم روان‌شناسی انجام شود بی شک لحظات بسیار خوب، شاد و آرامی را در منزل در پیش دارید.
  • جنس، کیفیت و قیمت متریالی مثل کاغذ دیواری، سقف کاذب و … در این کار اهمیت بالایی دارند. حتما دقت کنید که بهترین و بالاترین کیفیت برای‌تان تعبیه شود.
  • حتما قبل از شروع کار با مشاوران طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون آن شرکت مشورت کنید. از آن‌ها بخواهید که توصیه‌های خود را براساس مختصات و شرایط منزل شما ارائه نمایند تا دست شما برای بهترین انتخاب باز باشد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد:    میانگین: /5]