آینده دیجیتالی صنعت ساخت و ساز

آینده دیجیتالی صنعت ساخت و ساز

با وجود اینکه صنعت ساخت و ساز همچنان تا حدودی تمایل به حفظ دیدگاه‌های سنتی خود دارد، اما از آنجا که با رشد و پیشرفت جهان چنین امری دیگر امکان ندارد، استقبال از نوآوری‌های دیجیتال می‌تواند به این صنعت کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

با مپسا همراه باشید تا در ادامه به بررسی پنج راهکار بپردازیم که می‌توانند صنعت ساخت و ساز را طی سال‌های آینده متحول کنند.

 

آینده صنایع ساخت و ساز در دست فناوری‌های نوین است
آینده صنایع ساخت و ساز در دست فناوری‌های نوین است

یک کیفیت بالای نقشه‌برداری و تعیین موقعیت جغرافیایی

دلیل اصلی به تاخیر افتادن انجام پروژه‌های ساختمانی و صرفه بودجه بیش از حد، غافلگیری‌های مربوط به زمین‌شناسی است. فناوری جدید با استفاده از عکاسی با کیفیت بالا، اسکن لیزری سه بعدی و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در کنار فناوری هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به طرز چشمگیری دقت و سرعت صنایع ساختمان سازی را بهبود ببخشند.

دو – نسل بعدی مدل سازی اطلاعات ساختمان‌ها

صنعت ساخت و ساز فاقد بستر یکپارچه‌ای است که شامل برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری پروژه باشد. در عوض هنوز هم این صنعت بر روی ابزارهای نرم‌افزاری قراردادی تکیه می‌کند. علاوه بر این صاحبان پروژه‌ها و پیمانکاران، از پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند که با یکدیگر همگام‌سازی نمی‌شوند.

نسل بعدی مدل سازی اطلاعات ساختمان یک نمایش پنج بعدی از مشخصات فیزیکی و عملکردی هر پروژه است. این امر شامل هزینه‌ها و برنامه‌های مربوط به پروژه به همراه پارامترهای استاندارد طراحی فضایی سه بعدی می‌شود. همچنین جزییاتی مثل هندسه، مشخصات، زیبایی شناسیی، خصوصیات حرارتی و صوتی را هم در بر می‌گیرد. پلتفرم پنج بعدی مدل سازی اطلاعات ساختمان به مالکان و پیمانکاران این امکان را می‌دهد تا به شناسایی و تجزیه و تحلیل تاثیر تغییرات بر روی هزینه‌ها و زمانبندی پروژه بپردازند.

سه – همکاری و پویایی دیجیتال

یکی از دلایل ضعف در بهره‌وری از صنعت ساخت و ساز این است که این صنعت برای مدیریت پروژه های خود از لحاظ نقشه‌ها اصلی و فرعی، سفارشات خرید، تجهیزات و حتی گزارش پیشرفت روزانه خود هنوز به کاغذ متکی است. در حال حاضر صاحبان پروژه‌ها و پیمانکاران به فکر استفاده از راه‌حل‌هایی شامل توسعه مشارکت‌های دیجیتال و پویایی محوطه کار افتاده‌اند. تا مدتها برای تیم‌های برنامه‌ریزی مرکزی و تیم‌های ساخت و ساز که در محل احداث ساختمان حضور داشتند، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به پیشرفت در آنِ واحد کار سختی بود. اکنون با در دسترس بودن اتصالات پویا و متحرک ارزان، مثل تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل حمل، نسل جدیدی از برنامه‌های پویایی کارکنان مبتنی بر ابر به وجود آمده است.

نسل جدید شیشه ها با ترکیب مواد آلی و غیر آلی
مطالعه می‌کنم

 

اینترنت اشیا باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز می‌شود
اینترنت اشیا باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز می‌شود

چهار – اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل پیشرفته

داده‌های تولیدی سایت‌های پروژه‌های ساخت و ساز بسیار زیاد است، ولی مقدار کمی از آنها دریافت می‌شود، چه برسد به اینکه اندازه‌گیری و پردازش هم بشوند. اما اینترنت اشیا قادر به ایجاد تحول در این موضوع است. به هوشمندسازی تجهیزات با اتصال آنها توسط حسگرها و فناوری‌های بیسیم، اینترنت اشیا گفته می‌شود. در یک سایت ساختمانی، اینترنت اشیا به ماشین آلات ساختمانی، تجهیزات، مواد، سازه‌ها و حتی قالب اجازه می‌دهد تا با پلتفرم IT مرکزی صحبت کنند تا پارامترهای حیاتی عملکرد را به دست بیاورند. سنسورها، دستگاه‌های ارتباطی و سایر فناوری‌ها می‌توانند به نظارت بر بهره‌وری کمک کنند.

پنج – طراحی ضد آینده

مصالح ساختمانی جدید و رویکردهای صنعت ساخت و ساز می‌توانند با کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کار، کیفیت و امنیت را هم بهبود ببخشند. این امر می‌تواند شامل مصالح ساختمانی باشد که بیش از نیمی از هزینه کل پروژه را به خودشان اختصاص می‌دهند. موج جدید نوآوری باعث شده است تا مصالح جدید با کیفیت ویژه تولید شوند که از آن جمله می‌توان به سیمان خودترمیم، بتن تقویت شده با پارچه، هواژل و مواد نانو اشاره کرد.

همچنین رویکردهای ساخت و ساز هم در دست تحول هستند که از آن جمله می‌توان به رویکردهایی چون پیش مونتاژ و چاپ سه بعدی اشاره کرد.

 

منبع

لطفا مقاله “فناوری دیجیتال و تاثیر آن بر روی ساخت و ساز” را هم مطالعه فرمایید.

به اینستاگرام مپسا بپیوندید.

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

 

[تعداد:    میانگین: /5]