آشنایی با بزرگان مدیریت پروژه در جهان

آشنایی با بزرگان مدیریت پروژه در جهان

مدیریت پروژه یک علم نوظهور است و بزرگان بسیاری در این مورد تحقیقات و کارهایی انجام داده اند تا این علم به این درجه رسیده است. در ادامه با برخی از بزرگان مدیریت پروژه در جهان آشنا می‌شویم.

دکتر هارولد کرزنر (Dr. Harold Kerzner)

یکی از بزرگان مدیریت پروژه در دنیا، دکتر هارولد کرزنر است. وی در حال حاضر مدیر ارشد اجرایی مدیریت پروژه برای موسسه بین‌المللی یادگیری (IIL) است. دکتر کرنرز دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در مهندسی هوانوردی و فضانوردی از دانشگاه ایلینویز و مدرک MBA از دانشگاه ایالتی یوتا است. او افسر پیشین نیروی هوایی است و چندین سال در مورتون-تیوکول در بخش مدیریت پروژه فعالیت می‌کرده است.

دکتر کرنرز در دانشگاه ایلینویز مهندسی را تدریس می‌کرد؛ سپس به تدریس مدیریت تجارت در دانشگاه ایالتی یوتا پرداخت و بعد از آن به مدت ۳۷ سال، در دانشگاه Baldwin Wallace مدیریت پروژه را تدریس کرده است. وی مقالات مهندسی و تجاری متعددی را منتشر و ارائه کرده است و بیش از ۵۰ کتاب درسی دانشگاهی را در مورد مدیریت پروژه منتشر کرده است.

آشنایی با بزرگان مدیریت پروژه در جهان

سه کتاب اخیر او عبارت اند از:

  1. PM 0: آینده مدیریت پروژه
  2. معیارها، شاخص‌های کلیدی عملکرد و داشبوردهای مدیریت پروژه
  3. بازیابی پروژه: مطالعات موردی و روش‌های غلبه بر عدم موفقیت پروژه

وی هر سال به دور دنیا سفر می‌کند و به برگزاری سخنرانی در زمینه مدیریت پروژه در بسیاری از کشور‌ها می‌پردازد.

جوایز و افتخارات:

  • جایزه فارغ‌التحصیلان ممتاز برجسته از دانشگاه ایلینویز به دلیل کمک‌های فراوان در زمینه مدیریت پروژه
  • جایزه خدمات برجسته‌ی سال 1998 از دانشگاه ایالتی یوتا به دلیل مشارکت در زمینه مدیریت پروژه
  • جایزه‌ای در شمال شرقی اوهایو در هر سال به یک مدیر پروژه برتر اهدا می‌شود که جایزه کرزنر نام دارد.
  • موسسه مدیریت پروژه (سازمان ملی) با همکاری IIL، جوایز بین‌المللی مدیر پروژه به نام کرزنر را به صورت سالانه در هر جای دنیا به یک مدیر پروژه اهدا می‌کند.
  • موسسه مدیریت پروژه همچنین هر سال چهار بورسیه به نام دکتر کرزنر برای تحصیلات تکمیلی در مدیریت پروژه اعطا می‌کند.
  • دانشگاه اوهایو جایزه سالانه‌ای در زمینه مدیریت پروژه به اسم کرزنر دارد. همینطور موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) جایزه‌ی سالیانه‌ خود را در زمینه مدیریت پروژه، به برترین مدیر پروژه‌ی سال دنیا ارائه می‌دهد که نام آن کرزنر است. بر طبق برخی گزارشات تا حالا حدود ۲۰۰ هزار نفر در کلاس‌های دکتر کرزنر شرکت کردند.

دکتر آرون شنهار(Dr. Aaron Shenhar)

دکتر شنهار به عنوان یکی از متخصصان برجسته جهان در مدیریت پروژه، نوآوری و رهبری معرفی شده است. وی دارای پنج مدرک دانشگاهی در رشته‌های فنی و مهندسی، از دانشگاه‌های استنفورد و Technion در اسرائیل است.

اصول رهبری پروژه
مطالعه می‌کنم

وی توسط انجمن مدیریت مهندسی IEEE به عنوان مدیر مهندسی سال معرفی شد. وی نخستین دریافت‌کننده جایزه دستاورد تحقیق پژوهشی موسسه مدیریت پروژه (PMI) و همچنین جوایز اخیر انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) بود. دکتر شنهار همچنین یک جایزه PMI Fellow را دریافت کرده و عضو شورای علمی تحقیقات ناسا برای مدیریت پروژه است.

دکتر شنهار دربخش‌های صنعت دفاعی و نیروی دریایی اسرائیل در حدود ۲۰ سال در بخش‌های مدیریت پروژه، نوآوری، تحقیق و توسعه و مشاغل پیشرفته درگیر بوده است.

به عنوان شغل دوم، دکتر شنهار استاد دانشگاه‌های مختلفی بود و بالغ بر ۲۰ سال به این کار پرداخت. وی در این دانشگاه‌ها برنامه‌های جدیدی را در مدیریت پروژه و فناوری بنیان نهاد، از جمله‌ی آن‌ها انستیتوی فناوری استیون، دانشگاه راتگرز و دانشگاه مینسوتا.

آشنایی با بزرگان مدیریت پروژه در جهان

تحقیقات دکتر شنهار بر روی مدیریت پروژه و برنامه، مدیریت فناوری و نوآوری و رهبری متخصصان در سازمان‌های مبتنی بر فناوری متمرکز شده است. او براساس تحقیقات گسترده خود، روش‌های رهبری پروژه استراتژیک و الماس نوآوری را تدوین کرد که به شرکت‌ها می‌آموزد که چگونه پروژه‌ها و نوآوری‌ها را بر نتایج تجاری متمرکز کنند و فرایندهای مدیریتی خود را با هدف و زمینه خاص تطبیق دهند.

وی ۶ کتاب و بیش از ۱۵۰ نشریه در ژورنال‌های بسیار معتبر جهان منتشر کرده است که بیش از پنج هزار بار به آن‌ها استناد شده است (هرچه استناد به مقاله‌ها بیشتر باشد، معتبر تر خواهند بود). نوشتارهای وی بر مدیریت پروژه و فناوری تاثیر بسیاری گذاشته است. عکس کتاب‌های او در دانشگاه‌ها برای تدریس استفاده می‌شود.

وی به عنوان مشاور مدیریت پروژه در شرکت‌های بزرگ مانند 3M ،Honeywell ،AT&T ،Trane، ارتش آمریکا، ناسا، NSA ،Lockheed Martin، صنایع هوافضا‌ی اسرائیل و چندین شرکت دیگر خدمت کرد.

کتاب اخیر او به نام Reinventing Management Project در بین پنج کتاب برتر تجاری برتر سال انتخاب شده و اولین و تنها کتاب مدیریت پروژه است که توسط هاروارد پرس منتشر شده است. در حال حاضر وی مدیرعامل گروه مشاورین SPLWIN است.

جیمز اشنایدر (James R. Snyder)

آقای اشنایدر بنیان‌گذار و همکار یکی از معتبرترین موسسه‌های مدیریت پروژه یعنی PMI و همچنین مدیر اجرایی داوطلب آن به مدت 13 سال، و رئیس اسبق هیئت مدیره‌ی آن است. وی همچنان به عنوان یک شرکت کننده فعال در فعالیت‌های PMI حضور دارد. به وی جوایز شخص برتر PMI اعطا شده و عضو افتخاری از موسسه است. او جایزه جیمز جی. اوبراین سال 2010 را از کالج برنامه ریزی PMI دریافت کرد.

دکتر اشنایدر به عنوان عضوی از تیم جهانی PMI، برای کمک به ساخت موسسه‌ای برای برطرف کردن چالش‌های مدیریت پروژه در سال ۲۰۰۰ و بعد از آن تلاش کرد. وی به عنوان عضو هیئت انتشارات پژوهشکده‌ی آن فعالیت کرد.

کار تیمی موفق در مدیریت پروژه
مطالعه می‌کنم

مرکز دانش و خرد جیمز آر اشنایدر در مرکز عملیات PMI جهانی به افتخار وی نامگذاری شده است. وی به عنوان عضو هیئت مدیره بنیاد آموزشی PMI خدمت کرده است و در ژانویه سال ۲۰۰۶ به عنوان رئیس قائم مقام بنیاد آموزشی شناخته شد. جایزه مقاله دانشجویی PMIEF به افتخار وی است.

هنری گانت (Henry Gantt)

هنری گانت (1919-1861) به عنوان پدر مدیریت پروژه شناخته می‌شود. وی از دانشکده مکانیک دانشگاه جان هاپکینز آمریکا  فارغ التحصیل شده است. گانت زمینه‌هایی از مدیریت علمی را در تعدادی از شرکت‌ها گسترش داد.

هنری گانت به خاطر دو سهم کلیدی در تئوری مدیریت کلاسیک شناخته شده است: نمودار گانت و سیستم وظیفه و پاداش.

آشنایی با بزرگان مدیریت پروژه در جهان

نمودار گانت ابزاری است که نمایش تصویری (گرافیکی) از آنچه اتفاق می‌افتد را در طول یک پروژه فراهم می‌کند. این ابزار در مدیریت پروژه‌ها بسیار کاربردی است. تمرکز این نمودار بر روی عملکرد پی در پی کارهایی است که یک پروژه را تشکیل می‌دهند. گانت چارت در واقع وظایف اصلی را مشخص می‌کند، یک زمان تخمین زده شده را برای انجام کار اختصاص می‌دهد و تاریخ شروع را برای هر عنصر از یک کار را تعیین می‌کند.

در مورد سیستم وظیفه و پاداش نیز،  به این صورت بود که کارگر با کوشش برای دستیابی به سطح استاندارد، جایزه یا پاداش دریافت می‌کرد. این سیستم  مورد استقبال و پذیرش  بسیاری قرار گرفت.  در این سیستم هر یک از اعضای سازمان ترغیب  می‌شود تا  برای دستیابی به دستمزد بهتر، وظایفی را انتخاب کند که توانایی انجام بهینه‌ی آن را دارند. در سال‌های اخیر، عباراتی مانند «مدیریت برمبنای هدف» و «مدیریت بر مبنای نتایج»  براساس این طرز تفکر ساخته شده است.

منبع:

https://www.projectmanager.com/blog

مطالب مرتبط:

https://www.teamgantt.com/blog
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.