آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی

در ابتدا به توضیح مختصری در مورد اینکه پروژه‌های عمرانی کشور چگونه انجام می‌شوند می‌پردازیم و سپس به توضیح آزمون نظام مهندسی در رشته‌ی عمران خواهیم پرداخت.

پروژه‌ی دولتی یا خصوصی؟

بخش اجرایی پروژه های عمرانی، به دو بخش دولتی (نظام فنی اجرایی کشور) و بخش غیر دولتی (نظام مهندسی و کنترل ساختمان) تقسیم می شوند.

پروژه هایی که کارفرمای آن دولت و سازمان های وابسته به آن است به اصطلاح پروژه های دولتی نامیده می‌شوند. 

پروژه‌هایی که کارفرمای آن بخش خصوصی است پروژه‌های غیر دولتی یا خصوصی نامیده می‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر پروژه‌ای از بخش خصوصی تامین شود و تنها درصد کمی از دولت بودجه بگیرد باز هم دولتی محسوب می‌شود.

برای اشتغال در بخش نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شما نیازمند شرکت و قبولی در آزمون نظام مهندسی کشور هستید. اما برای کار در نظام فنی و اجرایی چنین چیزی نیاز نیست و تنها مدرک دانشگاهی کافیست.

در صورت نیاز می‌توانید به سایت وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای اطلاعات بیشتر در مورد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل اجرای ساختمان مصوب 1374 مراجعه کنید.

نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی

این آزمون یک نوع استاندارد است که قضاوت و نظارت مهندسان قبول شده در آن، در مورد طراحی و اجرای صحیح ساخت و سازها بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان مورد تایید این نظام خواهد بود. تا چندی پیش، مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی برای هر پروژه انتخاب می‌شدند اما طبق رای دیوان عدالت در مرداد امسال، این وظیفه از عهده‌ی سازمان نظام مهندسی خارج شده و خود کارفرما می‌تواند مهندس ناظر پروژه‌ی خود را انتخاب کند که این امر نکات مثبت و منفی زیادی دارد که از حوصله بحث خارج است. پس از قبولی در آزمون و دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسان می‌توانید با سازمان همکاری داشته باشید.

پروانه اشتغال بکار مهندسی ۴ درجه‌ی مختلف دارد که به ترتیب با عنوان‌های پایه۳، پایه۲، پایه۱ و ارشد شناخته می‌شود. با شرکت در آزمون نظام مهندسی پایه 3 را دریافت می‌کنید و برای ارتقا به پایه‌های بالاتر تلاش بیشتری در زمینه‌ی کسب سنوات، سابقه کاری و شرکت در دوره های مربوط را لازم دارید.

شرایط عمومی آزمون

این آزمون در 7 رشته ی مهندسی برگزار می شود :

  1. مهندسی عمران
  2. مهندسی معماری
  3. تاسیسات مکانیکی
  4. تاسیسات برقی
  5. مهندسی ترافیک
  6. مهندسی نقشه برداری
  7. مهندسی شهرسازی

که  در رشته ی مهندسی عمران در سه بخش نظارت، محاسبات  و اجرا برگزار می شود.

آزمون نظام مهندسی

در مورد شرایط آزمون باید گفت که کتاب باز (اپن بوک) است و به جز رشته‌ی معماری، به صورت 60 تست چهار گزینه ای و دارای نمره منفی (منفی یک سوم)  برای هر جواب غلط است. در صورت کسب 50 درصد از نمره ی کل، در این آزمون قبول خواهید شد. شما از طریق سایت دفتر مقررات ملی ساختمان می‌توانید برای شرکت در این آزمون ثبت نام کنید که البته شرایطی هم دارد.

طبق ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی برای شرکت در هر مقطع باید مقداری سابقه‌ی کار حرفه ای از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی داشته باشید که این مقدار برای کارشناسی، 3 سال، برای ارشد 2 سال و برای دکتری 1 سال است. اما باید در نظر داشته باشید که قبولی شما در این آزمون تاریخ انقضا دارد! در واقع اعتبار قبولی شما 4 سال از تاریخ آزمون است.

مزایای آزمون نظام مهندسی

  • گرفتن پروانه اشتغال بکار (پایه ۳)
  •  ثبت رتبه بندی شرکت مهندسی
  • مجوز کار در رشته مربوطه
  • فعالیت در پروژه‌ها به عنوان کارشناس نظام مهندسی
  • اجاره حق امضاء به شرکتهای معتبر
  • گرفتن پایه‌های بالاتر نیازمند داشتن پایه 3 است.

 

رتبه بندی پیمانکار چگونه انجام می‌شود؟
مطالعه می‌کنم

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.